Van User Interfaces (UI) naar User eXperience (UX)

Meer dan ooit staat de mens centraal bij het gebruik van informatiesystemen. De tijd van gestandaardiseerde applicatieschermen is voorbij. Naast de rol van de gebruiker en persoonlijke voorkeuren is het gebruikte apparaat (zoals pc, laptop, tablet, telefoon) en de context (bijvoorbeeld lokatiebepaling) bepalend voor de wijze waarop informatie wordt gevraagd en getoond, actie wordt genomen en beslissingen worden vastgelegd.

Verandering in gebruik
Ik zie ook een verschuiving van de wijze waarop bedrijfssystemen worden gebruikt. We willen niet langer inloggen op een desktop of laptop in de enterprise applicatie om daar via het menu te zoeken naar informatie of de activiteit waar we informatie over vast willen leggen. We verwachten alerts via notificaties op onze telefoon of in ons berichtencentrum en bekijken informatie waar en wanneer we dat nodig hebben . We gaan duidelijk van applicaties naar functies of ‘apps’.

Daarnaast willen we nieuwe informatie maar één keer vastleggen en die vervolgens hergebruiken. Overtypen kost tenslotte teveel tijd en geld. Zo zijn er al portalen voor interne en externe gebruikers van uw bedrijfsinformatie, zoals Customer Self Service en Employee Self Service. En waarom vullen we nog adresinformatie in als we de locatie waar we zijn kunnen gebruiken? Waarom beschrijven we een situatie als we direct een foto kunnen maken en delen? In het almaar uitdijende woud van beschikbare informatie is het van cruciaal belang het gebruikers zo makkelijk mogelijk te maken informatie vast te leggen, terug te vinden en begrijpelijk te presenteren. Met andere woorden: intuïtief gebruik en een optimale User Experience.

Simplified User Interface
Tegenwoordig passen we daarom de Simplified User Interface toe, gebaseerd op de 90-90-10 regel. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 90% van de gebruikers 90% van de gevallen slechts 10% van de beschikbare functionaliteit of informatie van systemen gebruikt. Dat betekent dat 90% voor veel gebruikers overbodig is. Dit resulteert in overvolle schermen waarin het zoeken is naar de juiste informatie en ook nog extra druk op de performance van systemen.

Simplified UI vraagt om een opzet waarbij de meeste gebruikte informatie snel en overzichtelijk wordt gepresenteerd. De kunst van het weglaten, of alleen beschikbaar stellen op vervolgschermen, in combinatie met heldere presentatie. Voorbeelden: Wanneer we zoeken naar emailadres en telefoonnummer vinden we dat het snelst in een overzicht met pasfoto’s En de status van werkzaamheden herkennen we het beste wanneer alleen de afwijkingen oplichten.Dit geeft in één oogopslag veel informatie en helpt ons te besluiten of we meer informatie willen. Gebruikers in specifieke rollen krijgen in gewenste gevallen nog wel hun traditionele schermopbouw, om veelvuldig doorklikken te voorkomen. Een verschuiving van ‘What You See Is What You Get (WYSIWYG) naar ‘You Get What You Need’ (YGWYN).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s