De waarde van diversiteit voor inspiratie

Afbeelding

Vandaag was ik op uitnodiging bij een netwerkbijeenkomst voor directeuren. Normaal sla ik dit soort bijeenkomsten over, omdat de meeste een soort kofferbakverkoop van lokale diensten zijn. Kijk eens wat ik allemaal heb. Deze was anders.

Het bijzondere aan deze bijeenkomst was dat iedereen iets wilde delen, iets van zichzelf, vragen die hen bezighielden, bedenkingen, noem maar op. Dit alles aangevuld met ‘begeisterung‘, de echte wil om iets te bereiken, met passie, met plezier. Deze afspraak blijft me bij, het herinnerde me eraan dat op basis van de juiste drijfveren je er wel doorheen komt. Het is wel veel makkelijker als anderen, vanuit een ander perspectief, op basis van ieders openheid, met respect voor meningen, achtergronden en (on)mogelijkheden van ieders context, daar zijn of haar ervaringen aan spiegelt. Dat geeft inspiratie om dingen anders te (gaan) doen. Leren van elkaar, putten uit andermans ervaringen, verplaatsen van een probleem naar een andere context, het dus ‘anders‘ bekijken.

Ik realiseer me dat al mijn ervaringen ergens in mijn geheugen staan, meestal niets staan te doen. En dat voelt als verspilling. Een goede reden om deze blog te starten. Ik heb, net als iedereen, veel gezien, veel meegemaakt, veel gevoeld. Dat is dan levenservaring en werkervaring. Ik heb daarbij het geluk gehad als dienstverlener in heel veel keukens te mogen kijken. Ook in mijn eigen organisaties is er altijd veel dynamiek geweest. Het heeft me gemaakt tot wie ik nu ben, en ervaringen veranderen me nog iedere dag. Dat vind ik meestal prettig, dat noemen we beleven, soms vervelend, dan is het incasseren. Ik heb me voorgenomen meer te delen. Als een spiegel voor mezelf, en misschien als inspiratie voor een ander.

Geef een reactie

